~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.....................Σελίδα για την εκπαίδευση, την παιδεία, τον πολιτισμό, την λαογραφία............
..................................................................................."Η συμφιλίωση των πολιτισμών περνά μέσα από την οικουμενικότητα της Παιδείας"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Με τον όρο παιδεία εννοούμε την απασχόληση με το παιδί και κυρίως την παιδαγωγική ενέργεια την οποία καταβάλλει η οικογένεια και η πολιτεία για την ανατροφή , την εκπαίδευση και τη μόρφωση του παιδιού. Στη φράση εγκύκλια παιδεία η λέξη παιδεία χρησιμοποιείται με την εξής σημασία: «Ο κύκλος των γνώσεων και των δεξιοτήτων, που πρέπει να δίνονται και να καλλιεργούνται με τη διδασκαλία και συνεπώς να αποτελούν το αντικείμενο της παιδείας».

Σύμφωνα με την κοινωνιολογική προσέγγιση του όρου, "παιδεία" ορίζουμε τη μετάφραση των πολιτιστικών στοιχείων, ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η διάρκεια του συστήματος στο πολιτιστικό επίπεδο που έχει επιτευχθεί απ' την προηγούμενη γενιά και ώστε να μην υπάρχει η πιθανότητα παλινδρόμησης σε παλαιότερα στάδια............. Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

«Πολιτεία που δεν έχει σαν βάση της την παιδεία, είναι οικοδομή πάνω στην άμμο».

Αδαμάντιος Κοραής (1748 – 1833)

γιατρός και φιλόλογος, από τους πρωτεργάτες του νεοελληνικού διαφωτισμού.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Τελευταίες Ειδήσεις

Δευτέρα, 16 Φεβρουαρίου 2015

Η Παιδεία στην Ελλάδα χρειάζεται ολική ανασύνθεση.

ΠΡΟΤΥΠΑ ΥΠΟΚΡΙΤΕΣ
του Άκη  Χουζούρη


Σε μία αποστροφή του Υπουργού Παιδείας κ. Μπαλτά, περί πειραματικών – προτύπων, περί Αριστείας και Ρετσινιάς, στηρίχθηκαν πολλοί δημοσιολόγοι, για να δημιουργήσουν τη «νέα γραμμή κριτικής» εναντίον της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ. Φαίνεται οτι η πρώτη «προγραμματισμένη», δυναμική και έντονη αμφισβήτηση θα έρθει προς τη νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Τα πειραματικά σχολεία, που έγιναν πρότυπα και μετά πρότυπα – πειραματικά, είναι σχολεία που επιλέγουν να φοιτήσουν μαθητές με εξετάσεις και οι Άριστοι πετυχαίνουν να εισαχθούν. Είναι ένας θεσμός ενός συστήματος που υποτίθεται προωθεί την Αριστεία, δηλαδή τους άξιους, και να τους δώσει τα εφόδια να προχωρήσουν πιο γρήγορα από τους υπόλοιπους μαθητές. Ενώ λοιπόν οι κ. Δημοσιολόγοι (Πάγκαλος, Γιατρομανωλάκης και δυστυχώς ο Χαρίδημος Τσούκας) σύνδεσαν ολοκληρωτισμούς, μαρξισμούς, εκσυγχρονισμούς με την αποτυχία της κυβέρνησης στις διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε., ξέχασαν να απαντήσουν στο εξής ερώτημα: Ποια είναι η πορεία, ποια είναι τα αποτελέσματα της λειτουργίας αυτών των σχολείων; Πώς επηρεάζουν το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και ποια είναι η αποτελεσματικότητά τους να επηρεάσει προς το καλύτερο, όλα τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης;
Παρά τη γενική εκτίμηση ότι πρέπει να αλλάξουν πολλά στην Ελλάδα, στο Δημόσιο τομέα, στο Κοινωνικό Κράτος και στην Παιδεία, ο Δημόσιος διάλογος δεν ακολουθεί την ίδια πορεία, δηλαδή την δημόσια συζήτηση με ουσιαστικό και σοβαρό διάλογο. Το Ελληνικό Δημόσιο πρέπει να προχωρήσει από την εποχή των «δικαιολογητικών» (ή Κράτος που δικαιολογείται) στο Κράτος Δικαίου (Αλληλεγγύης, ίσων ευκαιριών, Αξιοκρατικού). 
Η Παιδεία στην Ελλάδα χρειάζεται ολική ανασύνθεση. Και αν κάτσουμε να σκεφτούμε ποιο είναι το πιο σημαντικό πρόβλημα στην Ελληνική Παιδεία είναι τα «Ιδιαίτερα». Μάλλον κάποιοι ξεχνάνε οτι το οικονομικό, κοινωνικό και παιδαγωγικό βάρος των «Ιδιαίτερων» είναι ασύμφορο σήμερα και είναι τοξικό. Τα «Ιδιαίτερα «γονατίζουν» οικονομικά τις οικογένειες για να περάσουν στις πανελλαδικές τα παιδιά τους, και από την άλλη η «εντατικοποίηση» της γνώσης εξαντλεί τους μαθητές, τους εξουθενώνει, με αποτέλεσμα οι δυνάμεις για περαιτέρω πνευματική πίεση στα φοιτητικά χρόνια να θεωρείται περιττή. «Αφού πέρασα, έκανα τόσα φροντιστήρια, θα τη βγάλω τη σχολή», λένε η πλειοψηφία των φοιτητών μας. Επίσης σημαντικό στοιχείο είναι η «ταξική» ανισότητα των ιδιαίτερων είτε μεταξύ πλουσίων και φτωχών μαθητών είτε μεταξύ μαθητών που επιλέγουν το Γενικό Λύκειο ή το Επαγγελματικό Λύκειο. Η «τράπεζα θεμάτων», η μη ρύθμιση των εξετάσεων Γλωσσομάθειας ξένων γλωσσών, τα πρότυπα, ο ανταγωνισμός μεταξύ σχολείων ρίχνει καύσιμα για τη διαιώνηση του σημερινού συστήματος εκπαίδευσης των Νεοελλήνων.
Η αυτοτέλεια του Λυκείου από εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ/ΑΤΕΙ, η αύξηση των μαθημάτων επιλογής (θεωρίας και πράξης) από το Γυμνάσιο, η αναβάθμιση της Τεχνικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης και η επίλυση του προβλήματος να μένουν οι μαθητές περισσότερες ώρες στο σχολείο και να τελειώνουν τις εργασίες τους στο σχολείο, θα δώσουν ώθηση στην πιο μεγάλη επένδυση μιας χώρας, την Παιδεία. Στην εκπαίδευση απαντάμε πάντα στο ερώτημα «Ποιους πολίτες θέλουμε». Και αν νομίζετε οτι με το θεσμό των προτύπων σχολείων η εκπαίδευση προχώρησε, τότε κάνετε λάθος. Όπως λάθος είναι να δημιουργούνται εντυπώσεις επειδή ίδρυσε πριν από 75 χρόνια το Πειραματικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης ο μεγάλος παιδαγωγός Δελμούζος. Τι γίνεται με τα υπόλοιπα πειραματικά – πρότυπα σχολεία της Ελλάδας; Γιατί δεν εστιάζουμε τη συζήτηση στα περισσότερα παιδιά, αντί στα λιγότερα;Για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους. Δυστυχώς.
Η κυβέρνηση θα αξιολογηθεί από την ολοκληρωμένη της πρόταση για την Παιδεία και πώς θα εφαρμοστεί, τι απόδοση θα έχει. Δεν αξιολογείται η κυβέρνηση επειδή ο κ. Μπαλτάς είναι μαρξιστής. Είδαμε και τους φιλελεύθερους και τους σοσιαλιστές. Και κάτι τελευταίο. Όλα τα σχολεία επιδιώκουν την Αριστεία, την Καινοτομία και τις ίσες ευκαιρίες, όχι μόνο τα Πειραματικά ή τα Γενικά ή τα Μουσικά σχολεία ή τα Επαγγελματικά Λύκεια. Μην το ξεχνάτε κ. Παπαθεοδώρου (πρώην Υφυπουργός Παιδείας). «Τις ίσες ευκαιρίες για όλα τα παιδιά». Ανεξάρτητα από ποιον γεννήθηκε, τι χρώμα έχει, και ποιο είναι το φύλο του.  

Άκης Χουζούρης 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου