.....................Σελίδα για την εκπαίδευση, την παιδεία, τον πολιτισμό, την λαογραφία............
..................................................................................."Η συμφιλίωση των πολιτισμών περνά μέσα από την οικουμενικότητα της Παιδείας"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Με τον όρο παιδεία εννοούμε την απασχόληση με το παιδί και κυρίως την παιδαγωγική ενέργεια την οποία καταβάλλει η οικογένεια και η πολιτεία για την ανατροφή , την εκπαίδευση και τη μόρφωση του παιδιού. Στη φράση εγκύκλια παιδεία η λέξη παιδεία χρησιμοποιείται με την εξής σημασία: «Ο κύκλος των γνώσεων και των δεξιοτήτων, που πρέπει να δίνονται και να καλλιεργούνται με τη διδασκαλία και συνεπώς να αποτελούν το αντικείμενο της παιδείας».

Σύμφωνα με την κοινωνιολογική προσέγγιση του όρου, "παιδεία" ορίζουμε τη μετάφραση των πολιτιστικών στοιχείων, ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η διάρκεια του συστήματος στο πολιτιστικό επίπεδο που έχει επιτευχθεί απ' την προηγούμενη γενιά και ώστε να μην υπάρχει η πιθανότητα παλινδρόμησης σε παλαιότερα στάδια............. Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

«Πολιτεία που δεν έχει σαν βάση της την παιδεία, είναι οικοδομή πάνω στην άμμο».

Αδαμάντιος Κοραής (1748 – 1833)

γιατρός και φιλόλογος, από τους πρωτεργάτες του νεοελληνικού διαφωτισμού.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Πέμπτη 24 Μαρτίου 2016

Σύλλογος Οικοτρόφων Φοιτητικών Εστιών Θεσσαλονίκης: "Οι Εστίες πλέον κρέμονται από μια κλωστή"

   Εκπαίδευση    


Τα συνεχόμενα χρόνια της οικονομικής κρίσης, της ύφεσης και της συνακόλουθης διάλυσης του τομέα της εκπαίδευσης, όπως βέβαια και πλήθους άλλων ζωτικών τομέων, λειτουργούν ως ανυπέρβλητο εμπόδιο για την ολοκλήρωση των σπουδών μας· αν όχι για τις ζωές μας συνολικά.  Η παροχή δημόσιας και δωρεάν στέγασης και σίτισης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να ξεκινήσουν και να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους οι φοιτήτριες και οι φοιτητές από χαμηλά κοινωνικά στρώματα, που περνάνε σε σχολές μακριά από τον τόπο διαμονής τους. Οι εστιακές/οί έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια πληθώρα προβλημάτων, τα οποία απορρέουν από τη χρόνια υποχρηματοδότηση της φοιτητικής μέριμνας.
Τα προβλήματά μας εντείνονται από το μεταβατικό στάδιο, στο οποίο βρίσκονται οι Φοιτητικές Εστίες εδώ και τρία τουλάχιστον χρόνια. Ειδικότερα, ενώ οι Εστίες υπάγονται διοικητικά στο Α.Π.Θ., η οικονομική τους διαχείριση εξακολουθεί να εμπίπτει στις αρμοδιότητες του ΙΝ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ., μέχρις ότου περάσει και αυτή στο Πανεπιστήμιο. Ωστόσο, η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να ολοκληρωθεί, καθώς το Α.Π.Θ. αδυνατεί να αναλάβει οικονομικά το κόστος των Εστιών. Ας σημειωθεί, ότι ο τακτικός προϋπολογισμός του Α.Π.Θ. για το έτος 2016 είναι ύψους 11,9 εκατ. ευρώ, ήτοι μειωμένος κατά 20% σε σχέση με το 2015, καθώς και ότι από το 2009 μέχρι και το 2016 ο τακτικός προϋπολογισμός του πανεπιστημίου μειώνεται συνολικά κατά 73,5%! Συνεπώς, για να αποπερατωθεί η μετάβαση των Εστιών στο Α.Π.Θ., θα πρέπει το κόστος λειτουργίας τους να εκμηδενιστεί κυριολεκτικά. Δυστυχώς, όλα δείχνουν πως το σκεπτικό πίσω από ένα τέτοιο πλάνο επίτευξης θα όριζε είτε την παύση παροχών καίριας σημασίας (βλ.κλείσιμο εστιατορίου σίτισης οικότροφων), είτε την επιβολή αντιτίμου διαμονής, μετακυλίοντας επί της ουσίας το λειτουργικό κόστος των Εστιών στους ίδιους τους οικότροφους και αλλοιώνοντας άρδην τον χαρακτήρα τους.
Οι Εστίες πλέον κρέμονται από μια κλωστή. Παρουσιάζουν εικόνα εγκατάλειψης και σταδιακής αποσάθρωσης (βλ. ταβάνια και τοίχοι γεμάτοι μούχλα, χαλασμένα μπάνια, σάπιοι σωλήνες που σπάνε συχνά και πλημμυρίζουν τα δωμάτια), εξαιτίας της χρόνιας έλλειψης συντήρησης. Ορατός πλέον είναι ακόμα και ο κίνδυνος η τελευταία να σταματήσει οριστικά, καθώς οι ελάχιστοι εργαζόμενοι δηλώνουν απλήρωτοι για 6 και πλέον μήνες. Ας αναφερθεί ενδεικτικά, πως στη Γ Φοιτητική Εστία οι ανελκυστήρες δεν λειτουργούσαν για δύο μήνες, μιας και η υπεύθυνη για τη συντήρησή τους εταιρεία δηλώνει ότι έχει να λάβει τα χρωστούμενα έως και δύο ετών. Το αποτέλεσμα; Οι οικότροφοι με κινητικά προβλήματα, οι εργαζόμενες στην καθαριότητα και όσες/οι εξ ημών διαμένουμε στο εν λόγω κτήριο αναγκαζόμασταν να ανεβοκατεβαίνουμε αρκετές φορές καθημερινά και τους οκτώ ορόφους. Το ζήτημα επιλύθηκε μετά από δυναμικές κινητοποιήσεις και πιέσεις του Συλλόγου μας.
Ανάλογα, όμως, προβλήματα αναμένεται να προκύψουν και στις υπόλοιπες Εστίες, εφόσον το ΙΝ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. δεν διατίθεται να αναλάβει την πρόληψη ή/και την επίλυσή τους, επικαλούμενο ασαφή διοικητικά προβλήματα. Αξίζει να υπογραμμιστεί, ότι πολλά δωμάτια των Εστιών έχουν κριθεί ακατάλληλα ένεκα της κακής συντήρησης και παραμένουν «εκτός λειτουργίας». Οι προεκτάσεις αυτού του ζητήματος γίνονται ιδιαιτέρως απτές από τη στιγμή που γνωρίζουμε, ότι ένας ικανός αριθμός φοιτητών απορρίπτονται από το αρμόδιο για την εισδοχή στις Εστίες υπαλληλικό προσωπικό ελλείψει διαθέσιμων δωματίων. Ως εκ τούτου, αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους, με τις οικογένειές τους να αδυνατούν να ανταποκριθούν στο κόστος σπουδών. Από την άλλη, ένας σημαντικός αριθμός δωματίων των Εστιών χρησιμοποιείται για φιλοξενίες επί πληρωμή, την ίδια στιγμή που συνοικότροφοί μας, οι οποίοι έχουν ξεπεράσει το πλαφόν του ν+2 βαφτίζονται ως «μη-δικαιούχοι» και απειλούνται με εξώσεις. Ο Σύλλογος μας δεν κάνει βήμα πίσω από τις διεκδικήσεις του και δεν πρόκειται να επιτρέψει καμία απομάκρυνση συνοικότροφου πριν την ολοκλήρωση των σπουδών του.
Όσον αφορά στη δωρεάν σίτιση των οικότροφων, η κατάσταση αναδεικνύεται εξίσου προβληματική. Η εκχώρηση του εστιατορίου (όπως και άλλων τομέων λειτουργίας) σε εργολαβίες επιδρά καταλυτικά στις Φοιτητικές Εστίες -δομής παροχών που βρίσκεται στην καρδιά της δημόσιας-δωρεάν εκπαίδευσης- και επιβαρύνει αφόρητα τις ήδη βεβαρημένες συνθήκες. Η μελλοντική εύρυθμη λειτουργία του εστιατορίου, λοιπόν, τίθεται εν αμφιβόλω, όταν οι προμηθευτές είναι επίσης απλήρωτοι εδώ και έξι μήνες. Εύλογα, εικάζουμε, ότι η διόγκωση της παρούσας συνθήκης θα ήταν μία άκρως βολική αφορμή για την υλοποίηση των βλέψεων του νυν πρύτανη Περικλή Μήτκα, όπως αυτές διαφάνηκαν κατά τις προεκλογικές προγραμματικές δεσμεύσεις του (βλ. κλείσιμο του εστιατορίου, ώστε να εξοικονομηθούν χρήματα - χρήση της εγκατάστασης ως εκθεσιακού χώρου, ώστε να εξασφαλιστούν κέρδη).

Καταγγέλλουμε:
  • Το ΙΝ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. και την αρμόδια για τις Φοιτητικές Εστίες Επιτροπή του Α.Π.Θ., που σκόπιμα παρατείνουν την κατάσταση αυτή και αποποιούνται των ευθυνών τους.
  • Τη στάση του ΙΝΕΔΙΒΙΜ, που επικαλούμενο γραφειοκρατικά κωλύματα, έχει αφήσει τις Εστίες μετέωρες εδώ και έναν χρόνο.
  • Τον εκπρόσωπο του ΙΝ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. στη Θεσσαλονίκη, Κων/νο Παπάντο, που αδιαφορεί -συχνά με χαρακτηριστικά κυνικό τρόπο- μπροστά στα προβλήματα των Εστιών και στις ανάγκες των οικότροφων.
  • Τη Διεύθυνση των Εστιών, που συνεχίζει να ζητάει παράνομα ενοίκια, εκβιάζοντας μάλιστα πολλές/ούς από εμάς.
  • Τα μέλη της αρμόδιας Επιτροπής, που μέχρι πρόσφατα ήταν «αόρατα» και λειτουργούσαν άνευ καταστατικού λειτουργίας, ενώ την ίδια στιγμή έπαιρναν σημαντικές διοικητικές αποφάσεις (βλ. διαγραφή από την Εστία πριν την ορκωμοσία, απομάκρυνση «μη-δικαιούχων») και συνεχίζουν να αποφασίζουν για ουσιώδη θέματα των Εστιών, πολλές φορές χωρίς καν να έχουν επίγνωση της κατάστασης.
  • Την αντιπρύτανη και υπεύθυνη για τις Εστίες, Αριάδνη Στογιανίδου, που με αυταρχικότητα σταματάει τις συνεδριάσεις της Επιτροπής και εκβιάζει τους οικότροφους, όταν οι πραγματικά ενδιαφερόμενες/οι για τα τρέχοντα ζητήματα διεκδικούμε το δικαίωμά μας να έχουμε παρουσία στις διαδικασίες και να συμμετέχουμε στις αποφάσεις της Επιτροπής.
Οι οικότροφοι των Εστιών ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ το δικαίωμά μας στη δημόσια-δωρεάν σίτιση και στέγαση και το δικαίωμα μας για μια αξιοπρεπή διαβίωση. Δεν θα επιτρέψουμε τη διάλυση της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης. Δεν τρέφουμε καμία αυταπάτη ότι ο δρόμος της επίλυσης των προβλημάτων μας θα είναι εύκολος, αλλά θα υπερασπιστούμε τα κεκτημένα μας μέσα από τον δρόμο των συλλογικών αγώνων και διεκδικήσεων.
_________________

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Τελευταίες Ειδήσεις