~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.........................................................Σελίδα για την εκπαίδευση, την παιδεία, τον πολιτισμό, την λαογραφία............
..................................................................................."Η συμφιλίωση των πολιτισμών περνά μέσα από την οικουμενικότητα της Παιδείας"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Με τον όρο παιδεία εννοούμε την απασχόληση με το παιδί και κυρίως την παιδαγωγική ενέργεια την οποία καταβάλλει η οικογένεια και η πολιτεία για την ανατροφή , την εκπαίδευση και τη μόρφωση του παιδιού. Στη φράση εγκύκλια παιδεία η λέξη παιδεία χρησιμοποιείται με την εξής σημασία: «Ο κύκλος των γνώσεων και των δεξιοτήτων, που πρέπει να δίνονται και να καλλιεργούνται με τη διδασκαλία και συνεπώς να αποτελούν το αντικείμενο της παιδείας».

Σύμφωνα με την κοινωνιολογική προσέγγιση του όρου, "παιδεία" ορίζουμε τη μετάφραση των πολιτιστικών στοιχείων, ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η διάρκεια του συστήματος στο πολιτιστικό επίπεδο που έχει επιτευχθεί απ' την προηγούμενη γενιά και ώστε να μην υπάρχει η πιθανότητα παλινδρόμησης σε παλαιότερα στάδια............. Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

«Πολιτεία που δεν έχει σαν βάση της την παιδεία, είναι οικοδομή πάνω στην άμμο».

Αδαμάντιος Κοραής (1748 – 1833)

γιατρός και φιλόλογος, από τους πρωτεργάτες του νεοελληνικού διαφωτισμού.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Δευτέρα, 30 Μαρτίου 2015

Το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου στην κορυφή της απήχησης των επιστημονικών δημοσιεύσεων στα πεδία των Φυσικών Επιστημών και της Μηχανικής-Τεχνολογίας σύμφωνα με μελέτη του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ)

    ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ   

Καλημέρα,
Σας διαβιβάζουμε δελτίο Τύπου του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Γραφείο Πρύτανη


logo-panep.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ   
ΠΡΥΤΑΝΕΙΑ
Ερ. Σταυρού 28, Τ.Κ. 22-100, ΤΡΙΠΟΛΗ
Τηλ. 2710-230000, email: secr-rector@uop.gr

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης που πραγματοποίησε το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) για την επιστημονική συγγραφική δραστηριότητα των ελληνικών φορέων σε διεθνή περιοδικά κατά την πενταετία 2008-2012- μέρος των οποίων αναδημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα «ΈΘΝΟΣ» (21/3/2015)- το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου κατέχει την πρώτη θέση πανελλαδικά στην απήχηση των δημοσιεύσεων στα πεδία των Φυσικών Επιστημών με συντελεστή 2,36 και της Μηχανικής-Τεχνολογίας με συντελεστή 1,98, οι οποίοι είναι σημαντικά μεγαλύτεροι από τον παγκόσμιο μέσο όρο (1). Το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου ακολουθούν άλλα επτά Ελληνικά Πανεπιστήμια με συντελεστή απήχησης δημοσιεύσεων στο πεδίο των Φυσικών Επιστημών μεγαλύτερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο, και εννέα στο πεδίο της Μηχανικής – Τεχνολογίας.
Σύμφωνα με τη μελέτη του ΕΚΤ, η ερευνητική δραστηριότητα έχει εκτοξευτεί στην Ελλάδα, παρά την οικονομική κρίση, φέρνοντάς την στις πρώτες θέσεις στην Ευρώπη στην παραγωγή επιστημονικού έργου. Η χώρα μας βρέθηκε το 2012 στην τρίτη θέση στην Ευρώπη σε ό,τι αφορά στην «παραγωγικότητα» των επιστημονικών δημοσιεύσεων, ακολουθώντας την Κροατία και τη Ρουμανία. Επιπλέον, αναφορικά με τον αριθμό των δημοσιεύσεων ανά ερευνητή για κάθε χώρα,  η Ελλάδα κατέκτησε την πέμπτη θέση  ακολουθώντας την Ολλανδία, την Κροατία, την Ιταλία, την Ιρλανδία και τη Σουηδία. Τα Πανεπιστήμια είναι οι φορείς που παράγουν τις περισσότερες δημοσιεύσεις στην Ελλάδα ενώ ακολουθούν τα ερευνητικά κέντρα και τα δημόσια νοσοκομεία.
Το έργο των Ελλήνων ερευνητών πέρα από τον μεγάλο όγκο του, έχει και σημαντική απήχηση στη διεθνή επιστημονική κοινότητα: 642 ελληνικές δημοσιεύσεις κατατάχθηκαν παγκοσμίως στο υψηλότερο 1% των δημοσιεύσεων με την υψηλότερη απήχηση. Και εδώ το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου κατέχει την 1η θέση πανελλαδικά, ποσοστιαία.
Ιδιαίτερα υψηλό είναι το ποσοστό (32,6%) των δημοσιεύσεων σε συνεργασία με επιστημονικούς φορείς διαφορετικών χωρών, όπου ο πρώτος συγγραφέας είναι Έλληνας. Οι συνεργασίες των Ελλήνων ερευνητών με τη διεθνή ερευνητική κοινότητα αυξάνονται και εκτιμάται ότι ήδη υπάρχουν συνεργασίες Ελλήνων ερευνητών με επιστήμονες από 154 χώρες σε όλο τον κόσμο.

_____________

Σάββατο, 28 Μαρτίου 2015

Διάλεξη του Ομότιμου Καθηγητή κ. Γεώργιου Λεοντσίνη με θέμα: «Πολιτική και κοινωνική δράση του Ιωάννη Καποδίστρια την περίοδο της διαμονής του στα Επτάνησα (1776-1808)»

ΣΩΜΑ ΟΜΟΤΙΜΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
 Ιπποκρά τους 15, 10 6 72 Αθήνα.
Τηλ. & Fax 21 0 - 3 6 8 8 2 6 0
 e-mail:somotimon@uoa.gr
 http://www.somaomotimon.uoa.gr






Πρόσκληση 

ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ 
ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ: «ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ» 
(Κεντρικό Κτήριο, Πανεπιστημίου 30) 
Δευτέρα 30 Μαρτίου 2015, ώρα 19:00 
Διάλεξη του Ομότιμου Καθηγητή κ. Γεώργιου Λεοντσίνη 
με θέμα: «Πολιτική και κοινωνική δράση του Ιωάννη Καποδίστρια 
την περίοδο της διαμονής του στα Επτάνησα (1776-1808)» 
που διοργανώνει το Σώμα Ομοτίμων Καθηγητών τού Πανεπιστημίου Αθηνών

         Ο Πρόεδρος                   Ο Γενικός Γραμματέας
Διονύσιος Κόκκινος            Παναγιώτης Σίσκος




Π Ρ Ο Γ Ρ Α Μ Μ Α  Ε Π Ο Μ Ε Ν Ω Ν Δ Ι Α Λ Ε Ξ Ε Ω Ν 
ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ή ΑΡΓΥΡΙΑΔΗ - ΩΡΑ 19.00΄ 

1. Δευτέρα 20 Απριλίου 2015. Η Καθηγήτρια κα. Ευτέρπη Μπαζοπούλου-Κυρκανίδου: «Πυγμαίοι, Σκιάποδες, Μακροκέφαλοι, Αργιππαίοι. Μυθικοί ή υπαρκτοί πολιτισμοί;».
(αμφιθέατρο «Ι. Δρακόπουλος») 

2.Δευτέρα 27 Απριλίου 2015. Ο Καθηγητής κ. Γεράσιμος Μ. Μεταξάς: «Το τίμημα της υψηλής τεχνολογίας αλλοιώνει το ιατρικό λειτούργημα;». (αμφιθέατρο «Ι. Δρακόπουλος») 

3.Δευτέρα 11 Μαΐου 2015. Ο Καθηγητής κ. Γεώργιος Χριστοδούλου: «Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στην ψυχική υγεία. Διαπιστώσεις και προτάσεις». (αμφιθέατρο «Α. Αργυριάδης») 
4.Δευτέρα 25 Μαΐου 2015. Η Καθηγήτρια κα. Στέλλα Πριόβολου: «Η σημασία της λογοτεχνίας και της πόλυπολιτισμικότητας του λατινικού μεσαίωνα για την νεότερη Ευρώπη». (αμφιθέατρο «Ι. Δρακόπουλος») 

5.Δευτέρα 8 Ιουνίου 2015. Ο καθηγητής κ. Σάββας Σπέντζας: «Φιλική Εταιρεία και η οικονομική συμβολή της στην επανάσταση του 1821». (αμφιθέατρο «Ι. Δρακόπουλος») 

6.Δευτέρα 22 Ιουνίου 2015. Ο Καθηγητής κ. Νικόλαος Κατσιλάμπρος: «Παχυσαρκία, παλαιότερες και νέες αντιλήψεις». (αμφιθέατρο «Ι. Δρακόπουλος») 

7.Δευτέρα 29 Ιουνίου 2015. Γενική Συνέλευση. (αμφιθέατρο «Ι. Δρακόπουλος») 

~~~~~~~~~~~~~~~
Σημ.: 1. Οι διαλέξεις -όπως και το πρόγραμμα των διαλέξεων- αναρτώνται στην ιστοσελίδα τού Σώματος. Βλ.: www.somaomotimon.uoa.gr ή www.uoa.gr => Το Πανεπιστήμιο => Ανθρώπινο Δυναμικό => Ομότιμοι Καθηγητές 
2. Για την άμεση ενημέρωση και μείωση των ταχυδρομικών εξόδων παρακαλείσθε να μας γνωστοποιήσετε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail) στην ηλεκτρονική διεύθυνση: somotimon@uoa.gr ή με φαξ στο τηλ: 210-3688260 τα εξής στοιχεία: Ονοματεπώνυμο και τρόπο επικοινωνίας μας (e-mail ή μέσω ΕΛΤΑ). 

Δευτέρα, 23 Μαρτίου 2015

7o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - «Ποια γνώση έχει την πιο μεγάλη αξία;»



Σε αρχείο pdf οι εισηγήσεις για το Θεματικό Συμπόσιο "Ιστορική Εκπαίδευση και Δημοκρατία" στα πρακτικά του 7ου Επιστημονικού Συνεδρίου Ιστορίας και Εκπαίδευσης με διεθνή συμμετοχή «Ποια γνώση έχει την πιο μεγάλη αξία;» 
Γεώργιος Λεοντσίνης : "Σχολική Ιστορία και ενίσχυση της δημοκρατικής σκέψης του πολίτη"
Χρύσα Γαλάνη "Προκλήσεις της δημοκρατικής κοινωνίας και σύγχρονη ιστορική γνώση"
Γιώργος Γιώτης "Η δημοκρατία του χρυσού αιώνα στα εγχειρίδια ιστορίας του δημοτικού σχολείου από την περίοδο του Μεσοπολέμου έως σήμερα"
Χάρης Αθανασιάδης "Ασυμφιλίωτες μνήμες Η διαμάχη για το εγχειρίδιο της Γ΄ Λυκείου "Ιστορία του νεότερου και του σύγχρονου κόσμου" (2002)
Μαίρη Πλέσσα, Δημήτρης Κοτσιφάκος "Διδακτική της Ιστορίας και εφαρμογές Διαδικτύου μέσω των ερευνητικών εργασιών".

δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο:

Ανοιχτή πρόσκληση των Πανεπιστημίων Ιωαννίνων και Αιγαίου για προγράμματα ψυχολογίας

Νέα προγράμματα ψυχολογίας μπορούν να παρακολουθήσουν όσοι επιθυμούν να γνωρίσουν το αντικείμενο ή να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους.
Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων απευθύνει πρόσκληση σε όλους όσοι ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στο εξ αποστάσεως πρόγραμμα με θέμα την εκπαίδευση στα ψυχομετρικά εργαλεία. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε επαγγελματίες ψυχικής υγείας, κοινωνιολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και εκπαιδευτικούς. 
Η αναλυτική προκήρυξη βρίσκεται αναρτημένη στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.elearn.econ.uoi.gr/elearn/gr/memonomena/m144.html. Η έναρξη των μαθημάτων είναι στις 4 Μαΐου 2015, ενώ οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να συμπληρώσουν την αίτηση συμμετοχής τους μέσω της ιστοσελίδας http://www.elearn.econ.uoi.gr/elearn/gr/application.html. Να σημειωθεί ότι η διάρκεια φοίτησης είναι 8 εβδομάδες και το κόστος ανέρχεται στα 240 ευρώ.  
Επίσης, στις 4 Μαΐου 2015 θα αρχίσει στο ίδιο πανεπιστήμιο το πρόγραμμα  εκπαίδευση εκπαιδευτών ενηλίκων. Ένα ιδιαίτερα χρήσιμο πρόγραμμα για όσους ενδιαφέρονται για τη διά βίου μάθηση. Την προκήρυξη θα την βρείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνσηhttp://www.elearn.econ.uoi.gr/elearn/gr/memonomena/m145.html, ενώ αίτηση συμμετοχής μπορείτε να συμπληρώσετε μέσω της ιστοσελίδας  http://www.elearn.econ.uoi.gr/elearn/gr/application.html. Η διάρκεια φοίτησης είναι  16 εβδομάδες και το κόστος 380 ευρώ.
Τέλος, ένα τρίτο πρόγραμμα από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων είναι αυτό της Πιστοποιημένης Κατάρτισης στη Συμβουλευτική. Για περισσότερες πληροφορίες ανατρέξτε στο http://www.elearn.econ.uoi.gr/elearn/gr/kikloi/k1500.html. Τα μαθήματα αρχίζουν στις  4 Μαίου 2015, ενώ  αίτηση συμμετοχής θα βρείτε στην διεύθυνση http://www.elearn.econ.uoi.gr/elearn/gr/application.html. Η διάρκεια του προγράμματος είναι 48 εβδομάδες και το κόστος φοίτησης 680 ευρώ. Επίσης, πληροφορίες μπορείτε να ζητήσετε και από την υπεύθυνη της γραμματείας κ. Ελένη Πρασά στο τηλέφωνο 6940-911.716 ή στο e-mail socm14013@soc.aegean.gr.
Ένα πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα πραγματοποιεί το θερινό σχολείο του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Νάξο από τις 15 έως τις 27 Ιουλίου 2015 με δωρεάν συμμετοχή. Το θέμα του είναι «Τοπική Ανάπτυξη: Θεωρία, Πρακτικές και Πολιτικές Συνεργατικού Σχεδιασμού». Αναλυτικές πληροφορίες θα βρείτε στην ιστοσελίδα  https://innovis2015.pns.aegean.gr/el/innovis2015-home. Εισηγητές θα είναι ο  Επίκουρος Καθηγητής Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Ευστράτιος Παπάνης και ο  Msc Ψυχολόγος κ. Γιώργος Παραδείσης. Σκοπός του προγράμματος, το οποίο θα στηριχθεί στη βιωματική εκπαίδευση, είναι η παρουσίαση της έννοιας του εαυτού υπό την προοπτική της θεωρίας των συστημάτων και των κοινωνικών δικτύων. Θα εξετασθεί ο τρόπος με τον οποίο τα πρόσωπα αντανακλούν την παθογένεια της κοινωνίας μέσα από τις σχέσεις τους και θα προταθούν στρατηγικές αντιμετώπισης ειδικά σε περιόδους οικονομικής και αξιακής κρίσεως. Τα μαθήματα περιλαμβάνουν 6 τρίωρες συναντήσεις. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην κ. Έλενα Πρασσά στο τηλέφωνο 6940911716 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://docs.google.com/…/18c50ww3v3OaDILFZaRE9APS…/viewform.

Το 5ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 
«Λειτουργίες Νόησης και Λόγου στη συμπεριφορά, στην εκπαίδευση και στην ειδική αγωγή»

5ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

19 Ιουνίου 2015
στην τοποθεσία Divani Caravel HotelAthens, Greece

Διοργάνωση: 

Κέντρο Μελέτης Ψυχοφυσιολογίας και Εκπαίδευσης

Παρασκευή, 20 Μαρτίου 2015

Νέα εξ αποστάσεως Προγράμματα από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων - Αφορά επαγγελματίες ψυχικής υγείας, κοινωνιολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, εκπαιδευτικούς κλπ

Εκπαίδευση στα Ψυχομετρικά Εργαλεία 
(Τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού, ψυχομετρικές κλίμακες, κατασκευή ερωτηματολογίων)

Αφορά επαγγελματίες ψυχικής υγείας, κοινωνιολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, εκπαιδευτικούς κλπ
Προκήρυξη:http://www.elearn.econ.uoi.gr/elearn/gr/memonomena/m144.html
Έναρξη: 4 Μαίου 2015 
Αίτηση:http://www.elearn.econ.uoi.gr/elearn/gr/application.html
Διάρκεια: 8 εβδομάδες Κόστος Φοίτησης: 240 ευρώ
Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων – m145 (όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε και με εφαρμοσμένες μικροδιδασκαλίες)
Ένα απαραίτητο προσόν για όσους ενδιαφέρονται για τη διά βίου μάθηση
Προκήρυξη:http://www.elearn.econ.uoi.gr/elearn/gr/memonomena/m145.html
Έναρξη: 4 Μαίου 2015
Αίτηση: http://www.elearn.econ.uoi.gr/elearn/gr/application.html
Διάρκεια: 16 εβδομάδες Κόστος Φοίτησης: 380 ευρώ
Πιστοποιημένη Κατάρτιση στη Συμβουλευτική (Κ1500-ΕΤΗΣΙΟ) 
Επανάληψη του πολύ πετυχημένου προγράμματος συμβουλευτικής
http://www.elearn.econ.uoi.gr/elearn/gr/kikloi/k1500.html 
Έναρξη: 4 Μαίου 2015
Αίτηση: http://www.elearn.econ.uoi.gr/elearn/gr/application.html
Διάρκεια: 48 εβδομάδες Κόστος Φοίτησης: 680 ευρώ
Πληροφορίες: Γραμματειακή Υποστήριξη του Προγράμματος Κα Ελένη Πρασά, τηλ. 6940-911.716,
e-mail: socm14013@soc.aegean.gr
Ημέρες επικοινωνίας: Καθημερινά 9:00–14.30 και Πέμπτη–Παρασκευή (18.00–21.30) και Σαββατοκύριακο
Διοικητική και Τεχνική Υποστήριξη στο Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Οικονομικής και Κοινωνικής Πολιτικής: 26510-05929 και email: atsiuris@cc.uoi.gr

Σάββατο, 14 Μαρτίου 2015

Λαογραφικές και Παραδοσιακές Προσεγγίσεις

   ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ   



Οι νέοι αντίκρυ στην Παράδοση 

Στο παρελθόν του ελληνικού λαού είναι ριζωμένες παραδοσιακές αξίες που διαμόρφωσαν τα διακριτι­κά στοιχεία του και εξακολουθούν και σήμερα να αρδεύ­ουν τον πολιτιστικό μας χώρο και να προσθέτουν στο παρόν στοιχεία από τις εθνικές μας ρίζες. Όλα εκείνα τα στοιχεία που συνθέτουν την έννοια της Παράδοσης - μύ­θοι, θρύλοι, τραγούδια, παραδόσεις, χοροί, παροιμίες, ήθη και έθιμα, είναι "μέσα", τα οποία κάνουν το άτομο να νιώθει πως υπάρχει στην διάρκεια του χρόνου. Μέσα από αυτά γεννιέται η πεποίθηση πως θα υπάρχει και αύριο στο «είναι» των νέων ανθρώπων.
Δυστυχώς, όμως, στις μέρες μας, ολοένα και μεγαλύ­τερο τμήμα της ελληνικής νεολαίας εμφανίζει σημάδια αποστασιοποίησης από την Παράδοση του τόπου της θεωρώντας ότι αντιπροσωπεύει κάτι ξεπερασμένο και «απαρχαιωμένο». Δεν είναι τυχαίο λοιπόν το γεγονός ότι η πλειονότητα των νέων αποστρέφεται οποιαδήποτε συμμετοχή σε χώρους, όπως οι πολιτιστικοί σύλλογοι, οι οποίοι συνιστούν θησαυροφυλάκια του παρελθόντος και διαφυλάσσουν κάθε στοιχείο της Παράδοσης που για τους νέους όμως θεωρείται συνώνυμο του συντηρη­τισμού.

Από την άλλη, υπάρχει μια μερίδα της νεολαίας που ευαισθητοποιείται και δίνει το παρόν στους πολιτιστι­κούς συλλόγους, όμως, η ενασχόληση της περιορίζεται ως επί το πλείστον στα χορευτικά συγκροτήματα, στις εκδρομές, σε αθλητικές ομάδες ή στη διοργάνωση κά­ποιας γιορτής, κυρίως τις Απόκριες, με νησιώτικα τρα­γούδια και με αποκλειστική συμμετοχή νέων. Η παρου­σία τους είναι ενεργή συνήθως μέχρι τα εφηβικά τους χρόνια, στη συνέχεια όμως ακολουθεί μια περίοδος, όπου λόγω σπουδών, στρατιωτικής θητείας και επαγ­γελματικών υποχρεώσεων, διακόπτεται κάθε επαφή με τους συλλόγους, η οποία ενδέχεται να αποκατασταθεί, όταν δημιουργούν τις δικές τους οικογένειες.
Ελάχιστοι είναι εκείνοι οι νέοι που επιδεικνύουν ένα πιο δραστήριο πρόσωπο και εκδηλώνουν την επιθυμία να προσφέρουν τις ιδέες τους και τον ελεύθερο χρόνο τους είτε αρθρογραφώντας στα έντυπα των συλλόγων και στη διαμόρφωση της ιστοσελίδας τους στο διαδί-κτυο, είτε βάζοντας υποψηφιότητα για να γίνουν μέλη του διοικητικού συμβουλίου και να παίρνουν μέρος στις αποφάσεις.
Ωστόσο, δεν είναι λίγες οι φορές που οι νέοι αυτοί εγκαταλείπουν το συλλογικό όρα­μα, συνήθως λόγω της απογοή­τευσης που νιώθουν εξαιτίας του πολιτικού προσανατολισμού κά­ποιων συλλόγων και της επίδρα­σης των συγγενικών δεσμών των μελών στη διοίκηση τους. Υποστηρίζουν - όχι αδίκως θα λέγαμε - πως πολλοί σύλλογοι έχουν καταστεί φορείς μηχανισμών, σκοπιμοτήτων και προσωπικών επιδιώξε­ων, ενώ στηλιτεύουν την πολύχρονη παραμονή ορισμέ­νων ατόμων στα όργανα του διοικητικού συμβουλίου, οι οποίοι συχνά παρασύρονται και αποκτούν μια ιδιοκτησι­ακή νοοτροπία θεωρώντας τον σύλλογο κτήμα τους και μέσο προβολής και ανάδειξης τους.
Η νέα γενιά είναι το μέλλον των πολιτιστικών συλλό­γων και το μέλλον είναι η συνέχεια του παρόντος και γι' αυτό η δημιουργία του σήμερα αποτελεί πνοή για το αύριο. Η νεολαία είναι η πιο αποτελεσματική κινητήρια δύναμη που μπορεί να διαμορφώσει το μέλλον, γι' αυτό και η ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση της πρέπει να αποτελεί πρωταρχική επιδίωξη των εν λόγω συλλόγων.
Τα τελευταία χρόνια, σε μια προσπάθεια να εξασφα­λίσουν μεγαλύτερη προσέλευση νέων στις εκδηλώσεις που διοργανώνουν, οι σύλλογοι έχουν στραφεί και στη νέα γενιά. Παραδειγματικά αναφέρουμε την περίπτωση της Ομοσπονδίας Ναξιακών Συλλόγων, η οποία θέλο­ντας να δώσει ένα βήμα λόγου στη νεολαία, αλλά και δικαιοδοσία ανάπτυξης πρωτοβουλιών και συμμετοχής στα δρώμενα, αποφάσισε τη δημιουργία Επιτροπής Νέας Γενιάς, η οποία επεξεργάζεται θέσεις και αναλαμ­βάνει πρωτοβουλίες που τις εισηγείται στο Συμβούλιο της Ομοσπονδίας. Επίσης, Ναξιακοί σύλλογοι, οι οποίοι έχουν συγκροτηθεί στο αστικό περιβάλλον της Αθήνας, ανάμεσα στους οποίους συγκαταλέγεται και ο Σύλλογος Σκαδιωτών - Μεσωτών Νάξου, διοργανώνουν ενδια­φέρουσες εκδηλώσεις που αφορούν αποκλειστικά νέ­ους, όπως διαγωνισμούς και εκθέσεις ζωγραφικής.
Παράδοση δεν σημαίνει οπισθοδρόμηση, ούτε απο­σύνδεση από την πρόοδο, αλλά εξέλιξη, βιώνοντας τις τρεις διαστάσεις του χρόνου ( παρελθόν - παρόν - μέλ­λον ) και συνδεόμενη με την έννοια της συνέχειας των στοιχείων εκείνων που έχουν τη δυνατότητα να επιβι­ώσουν. Σ' αυτήν την περίπτωση η Παράδοση δεν συνιστά κάτι ξεπερα­σμένο ή στάσιμο, δεδομένου ότι με  την Παράδοση κρατάμε αυτό που έχουμε και προσθέ­τουμε αυτό που δημιουργούμε. Ποτέ ο πολιτισμός μιας γενιάς δε δημιουργείται από το μηδέν. Τίποτα δεν είναι αυθύπαρκτο, αλλά στο εκάστοτε παρόν ριζώνουν στοι­χεία του Παρελθόντος. Ένας λαός που έχει ξεχάσει και απεμπολήσει κάθε στοιχείο που συγκροτεί την Παράδο­ση του είναι σαν τον άνθρωπο εκείνον που έχει χάσει το μνημονικό του.
Οι πολιτιστικοί σύλλογοι αποτελούν γερά στηρίγματα μνήμης και διατήρησης των παραδοσιακών στοιχείων, γιατί προβάλλουν το λαϊκό πολιτισμό, αλλά και τον μετα­βάλλουν από μουσειακό είδος σε ζωντανό οργανισμό. Στις μέρες μας, η εγκατάλειψη των συλλόγων από την πλευρά της Πολιτείας είναι πρωτοφανής, τα κονδύλια που δίνονται είναι μηδενικά και το συλλογικό όραμα τεί­νει να χαθεί. Κι αυτό θα αποβεί μοιραίο, αν αναλογιστεί κανείς ότι οι σύλλογοι με τις εκδηλώσεις τους γίνονται θεματοφύλακες των πατρογονικών παραδόσεων, κα­θιστούν πρόδηλες τις ιδέες που αποκρυσταλλώνουν την ελληνική κουλτούρα, αλλά και σταθεροποιούν τις πανανθρώπινες αξίες. Οι σύλλογοι έχουν οδηγηθεί σε ένα ζοφερό παρόν και αβέβαιο μέλλον! Επομένως, η συμμετοχή και η δραστηριοποίηση των νέων στις εκδη­λώσεις και στην οργάνωση των συλλόγων προβάλλει περισσότερο αναγκαία από ποτέ, δεδομένου ότι οι νέοι αποτελούν τμήμα της Παράδοσης, καθώς είναι η φυσι­κή εξέλιξη από το παρελθόν προς το μέλλον. Η λύση λοιπόν βρίσκεται στη συνεργασία νέας και παλαιότερης γενιάς, γιατί έτσι συνδυάζονται οι καινούριες ιδέες με την εμπειρία. 
Δημιουργήσαμε μια κοινωνία με «ατέρμονα» ψεγάδια λόγω της υπερτροφικής ανάπτυξης του τεχνικού πολιτι­σμού που σταδιακά οδήγησε στην ατροφία του πνευμα­τικού. Ο άνθρωπος έγινε προοδόπληκτος και «αρνητής» της παράδοσης του. Όμως, όπως εύστοχα αναφέρει ο Σεφέρης στις Δοκιμές : «Αυτός ο κόσμος της Παράδο­σης, όλος μαζί, μου έδωσε το συναίσθημα πως δεν είμαι μια αδέσποτη μονάδα, ένα άχερο στ' αλώνι. Μου έδωσε τη δύναμη να κρατηθώ ανάμεσα στους χαλασμούς που ήταν της μοίρας μου να ιδώ. Κι ακόμη, μ' έκανε να νιώ­σω, όταν ξαναείδα το χώμα που με γέννησε, πως ο άν­θρωπος έχει ρίζες, κι όταν τις κόψουν πονεί, βιολογικά, όπως όταν τον ακρωτηριάσουν... Αλήθεια, υπάρχουν ροπές που νομίζουν πως η παράδοση μας στρέφει σε έργα παρωχημένα και ανθρώπους παρωχημένους· πως είναι πράγμα τελειωμένο και άχρηστο για τις σημερινές μας ανάγκες· πως δεν μπορεί να βοηθήσει σε τίποτε τον σημερινό τεχνοκρατικό άνθρωπο που γνώρισε φριχτούς πολέμους και φριχτότερα στρατόπεδα συγκε­ντρώσεως1 αυτόν τον άνθρωπο που αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στην κατάσταση του θηρίου και την κατάσταση του ανδροειδούς. Η παράδοση είναι λοιπόν ένα περιττό βάρος που πρέπει να εξοβελιστεί. Μου φαίνεται πως αυτές οι ροπές εκπορεύονται από τη σύγχρονη απελπι­σία για την αξία του ανθρώπου. Είναι τα συμπτώματα ενός πανικού, που εν ονόματι του ανθρώπου τείνουν να κατακερματίσουν την ψυχή του ανθρώπου. Όμως τι θα απομένει αν βγάλουμε από τη μέση τον άνθρωπο;»



Γράφει η Ανθή Απ. Σαχά
Δασκάλα - Ερευνήτρια Λαογραφίας και Πολιτισμού
τον Πανεπιστημίου Αθηνών

Κυριακή, 8 Μαρτίου 2015

“Οι Έλληνες θα κινδυνεύσουν να γίνουν υπηρέται της ΕΟΚ, αν δεν ανορθωθή η παιδεία”.

  ΚΟΙΝΩΝΙΑ // Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, 

Οι προειδοποιήσεις της Μαθηματικής Εταιρείας το 1963. 
Ζητούσαν να μην μπαίνουν στην ίδια τάξη πάνω από 40 μαθητές! 

“Οι Έλληνες θα κινδυνεύσουν να γίνουν υπηρέται της ΕΟΚ, αν δεν ανορθωθή η παιδεία”, έγραφε το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας “Ελευθερία” στις 26 Απριλίου του 1963. Ο πρόεδρος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, Νικόλαος Μιχαλόπουλος, δήλωνε ότι αν η κατάσταση της ελληνικής παιδείας διατηρούνταν ως είχε, οι Έλληνες θα γίνονταν υπηρέτες των χωρών της Κοινής Αγοράς. Για να αποφευχθεί, η εταιρεία πρότεινε μια σειρά από μεταρρυθμιστικά μέτρα.
Πρώτο μέτρο ήταν η αύξηση του μισθού των εκπαιδευτικών κατά 100%. Ζητούσε ακόμη να μπει όριο στον αριθμό των μαθητών ανά τάξη και να μην μπαίνουν πάνω από 40 μαθητές! Σχολίαζε μάλιστα, ότι οι μαθητές στοιβάζονταν “δίκην αγέλης” στις αίθουσες, καθώς υπήρχε σημαντική έλλειψη διδακτικού προσωπικού. Επίσης πρότεινε τη δραστηριοποίηση του θεσμού της “Μαθητικής Πρόνοιας”, που είχε αδρανήσει, για να παρέχεται οικονομική βοήθεια στους μαθητές που αντιμετώπιζαν δυσκολίες. Οι προτάσεις που ακολουθούν χαρακτηρίζονται από τις ίδιες θεωρητικές γενικολογίες που παρουσιάζουν πάντα οι δηλώσεις των συνδικαλιστών.


Σκοποί της ελληνικής παιδείας, σύμφωνα με το άρθρο, έπρεπε να είναι η “πίστις εις την εκτέλεσιν του καθηκόντος προς διαφύλαξιν της ακεραιότητος και ανεξαρτησίας της Πατρίδος”. Στο τέλος, τόνιζε ότι έπρεπε να εμφυσήσουν την ελληνική νεολαία με “εθνικήν φιλοτιμίαν”, αλλά και να την καταστήσουν ικανή να ανταπεξέλθει στις σύχρονες απαιτήσεις της κοινωνίας.
 Το 1959 ψηφίστηκε μεταρρύθμιση που δημιούργησε ναυτικά, οικοκυρικά και αγροτικά σχολεία. Η εταιρεία θεωρούσε ότι η ρύθμιση δεν ήταν αποδοτική και πρότεινε τη δημιουργία ενιαίου γυμνασίου, που θα χωριζόταν σε κλασσική και φυσικομαθηματική κατεύθυνση. Ο Μιχαλόπουλος συνέχιζε, ζητώντας την ίδρυση νηπιαγωγείων και παιδικών κήπων!
Θεωρούσε απαραίτητη προϋπόθεση, το εκπαιδευτικό προσωπικό να γνωρίζει τουλάχιστον μία ξένη γλώσσα και τη “μύηση εις τα σύγχρονα ρεύματα της παιδαγωγικής”. Στο τέλος, τόνισε ότι η παιδεία δεν έπρεπε να έχει καμία απολύτως σχέση με τα κόμματα. Ως προς το γλωσσικό ζήτημα, κατέληξε ότι η απλή δημοτική θα έπρεπε να χρησιμοποιείται στο δημοτικό και η απλή καθαρεύουσα στη μέση εκπαίδευση.... 

____________
το άρθρο είναι από: www.mixanitouxronou.gr/i-ellines-tha-kindinefsoun-na-ginoun-ipirete-tis-eok-an-den-anorthothi-i-pedia-i-proidopiisis-tis-mathimatikis-eterias-to-1963-zitousan-na-min-benoun-stin-idia-taxi-pano-apo-40-ma/

Παρασκευή, 6 Μαρτίου 2015

Διεπιστημονικό Συνέδριο - Η αρχαιολογία στην Ελλάδα του σήμερα: μνημεία και άνθρωποι σε κρίση

    ΕΚΔΗΛΩΣΗ    

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ, 19-20 Μαρτίου 2015

Η αρχαιολογία στην Ελλάδα του σήμερα: μνημεία και άνθρωποι σε κρίση
Διεπιστημονικό Συνέδριο
Πέμπτη 19 και Παρασκευή 20 Μαρτίου
Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων, Ακαδημίας 50, Αμφιθέατρο "Αντώνης Τρίτσης"

Τρίτη, 3 Μαρτίου 2015

Ο φόβος στη νηπιακή ηλικία και η αντιμετώπιση του

περί Ψυχολογίας

Ο φόβος αποτελεί φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού σε επικίνδυνες καταστάσεις και μπορεί να χαρακτηριστεί ως προσαρμοστική, χρήσιμη συμπεριφορά. Οι φόβοι της παιδικής ηλικίας είναι ένα φυσιολογικό κομμάτι των πρώτων χρόνων ανάπτυξης του παιδιού και αποτελούν αποτελεσματικό μέσο αποφυγής επικίνδυνων καταστάσεων ή/ και αντικειμένων. Μπορεί να  είναι  φόβοι πραγματικοί (π.χ. φόβος για τις αστραπές) ή φανταστικοί (π.χ. φαντάσματα). Σε μία έρευνα για την προβληματική συμπεριφορά των φυσιολογικών παιδιών διαπιστώθηκε ότι 90% των παιδιών είχαν ποικίλους φόβους. Παρόλο ότι οι φόβοι είναι ως ένα βαθμό κάτι συνηθισμένο στην παιδική ηλικία, η σοβαρότητά τους μπορεί να κριθεί μόνον από τις συνέπειες που έχουν στην καθημερινή ζωή του παιδιού.
Οι φόβοι διακρίνονται σε έμφυτους και επίκτητους. Έμφυτοι φόβοι είναι αυτοί με τους οποίους το παιδί γεννιέται, ενώ επίκτητοι φόβοι είναι εκείνοι που δημιουργούνται από το περιβάλλον.

Έμφυτοι φόβοι:

  • Ο φόβος του πόνου: Το βρέφος κλαίει όταν πονάει.
  • Ο φόβος του δυνατού θορύβου (π.χ. βροντές, ένα δυνατό χτύπημα της πόρτας).
  • Ο φόβος που νιώθει το μικρό παιδί από την απότομη απώλεια στηρίγματος, ο ίλιγγος, το ύψος. Αν κρατήσουμε το μικρό παιδί από ένα μπαλκόνι ή ένα ανοιχτό παράθυρο κλαίει και φοβάται.
  • Ο φόβος των ξένων ανθρώπων, φόβος στη θέα απρόοπτων, μεγάλων αντικειμένων (γύρω στο ένα έτος).
  • 1-2 χρονών: Ο φόβος αποχωρισμού του παιδιού από τους γονείς του, φόβος για τους ξένους (συχνά διαρκούν έως τα 3-4 χρόνια).
  • 2-4 χρονών: Πολλοί φόβοι: Δυνατοί θόρυβοι, ζώα, σκοτάδι, αλλαγή του περιβάλλοντος του παιδιού, μάσκες.
  • 5 χρονών: Ζώα, “κακοί” άνθρωποι, σκοτάδι, αποχωρισμός από το γονιό, φόβος για σωματική βλάβη. Στην ηλικία αυτή οι φόβοι σχετίζονται περισσότερο με τις καθημερινές εμπειρίες των παιδιών (π.χ. χτύπημα, πέσιμο, δάγκωμα σκυλιού).
  • 6 χρονών: Υπερφυσικά πλάσματα (μάγισσες, φαντάσματα), θύελλα, κεραυνοί, σκοτάδι κτλ. Οι φόβοι συνήθως προέρχονται από ταινίες, βιβλία κτλ. Στην ηλικία αυτή επίσης είναι συχνοί οι εφιάλτες, που πιθανόν να οφείλονται σε φόβους που το παιδί βιώνει κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Καθώς το παιδί μεγαλώνει, οι φόβοι από απτοί και συγκεκριμένοι γίνονται αόρατοι και απροσδιόριστοι: π.χ. φόβος για το σκοτάδι, να μένει μόνο του, φόβος για την αποτυχία, την αρρώστια, το θάνατο.
Γενικά, στην ηλικία των 2 ετών περίπου έχουμε πολλούς φόβους γιατί σε αυτό το εξελικτικό στάδιο το παιδί έχει μεγαλύτερη κατανόηση και αντίληψη του κόσμου γύρω του. Ωστόσο η ικανότητά του δεν είναι τόσο μεγάλη ώστε να μπορεί να εξηγήσει απόλυτα όλα όσα συμβαίνουν.

Επίκτητοι φόβοι – Αίτια:

Οι επίκτητοι φόβοι δημιουργούνται από
  • την τηλεόραση (έργα με άγρια ζώα, πολέμους, ναυάγια, καταστροφές), τα ΜΜΕ γενικά και το τσίρκο,
  • τα παραμύθια με θηρία, κακές μητριές, εγκαταλείψεις ή / και φόνους,
  • τις τιμωρίες ή τις απειλές τιμωριών (π.χ. “θα πεθάνω έτσι που με στενοχωρείς”),
  • το παράδειγμα των μεγάλων (π.χ. μία μαμά που φοβάται να μένει μόνη της στο σπίτι),
  • τον εκφοβισμό των γονέων (π.χ. μπαμπούλας).
Τα όρια μεταξύ φυσιολογικής αντίδρασης  και υπερβολικού φόβου είναι δύσκολο να καθοριστούν κυρίως λόγω της εξελικτικής πορείας του παιδιού αλλά και της αδυναμίας του να εκφράσει λεκτικά το πρόβλημά του. Παρ’ όλ’ αυτά  είναι απαραίτητη η διερεύνηση και η αντιμετώπιση φόβων, οι οποίοι φαίνονται υπερβολικοί ή διατηρούνται για μεγάλα χρονικά διαστήματα, επηρεάζοντας την ομαλή λειτουργικότητα του παιδιού.
Επίσης, μερικοί τρόποι με τους οποίους τα παιδιά «μαθαίνουν» να είναι αγχώδη και να φοβούνται όταν:
  1. χρησιμοποιούνται ως έμπιστοι από τους γονείς τους,
  2. οι γονείς τους απαιτούν από αυτά να είναι «τέλεια»,
  3. οι γονείς δεν παρέχουν σαφή όρια στα παιδιά, απαραίτητα ώστε αυτά να νιώθουν ασφαλή.
Για να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι φόβοι των παιδιών, οι γονείς χρειάζεται να αποφεύγουν:
  1. να επιτρέπουν στα παιδιά υπερβολική έκθεση στα ΜΜΕ,
  2. να μιλούν απρόσεκτα μπροστά στα παιδιά τους (π.χ. συζητήσεις για διαρρήξεις ή εγκληματικές ενέργειες),
  3. να χρησιμοποιούν απειλές.
Όσο γελοίος κι αν φαίνεται ο φόβος του παιδιού, ο γονιός πρέπει να τον παίρνει πάντοτε στα σοβαρά!
Βασιλική Παππά, MSc, PhD, Ψυχολόγος στα Εκπαιδευτήρια Χουρδάκη
Πανδρόσου 45 Π.Φάληρο
Τηλ:2109833353, 2109818609
Email: info@hourdaki.edu.gr